back

ANEXA:

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 678 din data de 8 august 2006

 

    PROCEDURI, CONDITII SI REGULI
privind acreditarea oficiala a persoanelor pentru efectuarea
inspectiilor in camp in vederea certificarii unor culturi
semincere sub supraveghere oficiala



 

   CAPITOLUL I
  Domeniul de aplicare



   Art. 1. - (1) Prezentele proceduri, conditii si reguli se aplica pentru acreditarea inspectorilor in camp in scopul stabilirii competentei de a efectua inspectiile in camp in vederea certificarii semintelor, recunoscute de autoritatea oficiala, sub supraveghere oficiala. Inspectorii in camp pot fi:

   a) persoane fizice independente;

   b) persoane angajate de catre persoane fizice sau juridice a caror activitate este de a presta servicii tehnice independente catre producatorii, prelucratorii sau comerciantii de samanta;

   c) persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale caror activitati implica producerea, prelucrarea sau comercializarea semintelor.

   (2) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. c), inspectorul in camp acreditat oficial poate efectua inspectii in camp numai pe teritoriul angajatorului sau, in afara cazului in care exista un alt acord intre angajatorul sau, un alt operator economic care solicita certificarea si autoritatea oficiala.

   (3) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c), operatorul economic angajator asigura autoritatea oficiala ca inspectorul in camp candidat sau acreditat este liber de orice presiune in desfasurarea activitatii de control in camp.

   (4) Acreditarea unor persoane pentru efectuarea inspectiilor in camp in vederea certificarii se realizeaza de catre autoritatea oficiala, desemnata de Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante, respectiv Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor (INCS) din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, prin unitatile teritoriale ale acesteia, respectiv Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor (LCCSMS) sau inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si a materialului saditor (ITCSMS), dupa caz.

   (5) Grupele de specii pentru care se acorda acreditarea inspectorilor in camp pentru a efectua inspectii in vederea certificarii culturilor semincere sub supraveghere oficiala sunt:

   a) cereale si plante furajere, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de cereale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006, si in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.263/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de plante furajere, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006;

   b) oleaginoase si textile, sfecla, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.264/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de plante oleaginoase si textile, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006, si in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.265/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de sfecla de zahar si sfecla furajera, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006;

   c) legume, prevazute in Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul si certificarea calitatii si/sau comercializarea semintelor de legume, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 bis din 8 februarie 2006.

   (6) Inspectia in camp sub supraveghere oficiala se efectueaza pentru culturile semincere din categoriile biologice prevazute in ordinele ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale mentionate la alin. (5).

   (7) Eliberarea certificatului de acreditare oficiala de catre autoritatea oficiala atesta ca inspectorul in camp acreditat oficial poate sa efectueze inspectia in camp in vederea certificarii culturilor semincere pentru care a fost acordata acreditarea.



   CAPITOLUL II
  Definirea termenilor



   Art. 2. - (1) Acreditare oficiala reprezinta delegarea de responsabilitate care permite unei persoane fizice sau juridice sa execute o anumita activitate in numele organismului responsabil pentru respectiva activitate.

   (2) Acreditor este organismul oficial de acreditare cu competenta recunoscuta pentru procedura de acreditare.

   (3) Actiune preventiva este actiunea intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei potentiale neconformitati sau a altei posibile situatii nedorite, in scopul prevenirii aparitiei acestora.

   (4) Actiune corectiva este actiunea intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei neconformitati, in scopul prevenirii repetarii acestora.

   (5) Operator economic angajator este persoana fizica sau juridica care angajeaza persoane fizice si a carei activitate implica producerea, prelucrarea sau comercializarea semintei ori prestarea de servicii tehnice independente catre producatorii, prelucratorii sau comerciantii de samanta.

   (6) Autoritatea oficiala este autoritatea desemnata oficial, prevazuta la art. 1 alin. (4), pentru acreditarea unor persoane fizice sau juridice pentru desfasurarea de activitati specifice, la cererea acestora.

   (7) Audit este examinarea sistematica, independenta si documentata in scopul determinarii masurii in care sunt indeplinite criteriile, ansamblul de politici, proceduri sau cerinte.

   (8) Candidat la acreditare este persoana fizica sau juridica ce doreste sa obtina de la autoritatea desemnata un certificat de acreditare oficiala.

   (9) Certificat de acreditare oficiala este documentul eliberat de autoritatea oficiala, care atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze inspectii in camp in vederea certificarii unor culturi semincere si care dovedeste ca persoana acreditata poseda cunostintele tehnice necesare pentru realizarea obiectivelor propuse la solicitarea acreditarii.

   (10) Conformitate reprezinta satisfacerea exigentelor specifice unei activitati.

   (11) Neconformitate majora este activitatea care influenteaza in mod negativ serviciul prestat de persoana acreditata si care trebuie corectata imediat.

   (12) Neconformitate minora este activitatea care nu influenteaza direct serviciul prestat si care trebuie corectata intr-un anumit interval de timp.

   (13) Inspectia in camp (controlul in camp) este examinarea in camp a plantelor unei culturi destinate producerii de seminte conform metodelor, regulilor si normelor in vigoare.

   (14) Inspector in camp oficial este inspectorul oficial al autoritatii prevazute la art. 1 alin. (4).

   (15) Inspector in camp acreditat oficial este persoana fizica independenta sau persoana angajata de persoane fizice ori juridice, care poate efectua inspectia in camp a unor culturi semincere sub supravegherea autoritatii oficiale.

   (16) Procedura reprezinta documentele, operatiunile primare si auxiliare de indeplinit pentru desfasurarea unei activitati, responsabilitatile fiecarei persoane, precum si interactiunea intre responsabilitati si operatiuni.

   (17) Supraveghere oficiala este procedura prin care autoritatea oficiala urmareste si verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice acreditate de autoritatea oficiala sa desfasoare o anumita activitate in numele sau.



   CAPITOLUL III
  Conditii pentru inspectorii in camp in vederea acreditarii oficiale



   SECTIUNEA 1
  Conditii pentru acreditare



   Art. 3. - (1) Inspectia in camp a culturilor semincere poate fi efectuata de catre:

   a) inspectori in camp, angajati de persoane fizice sau juridice inregistrate pentru producerea, prelucrarea sau comercializarea semintelor, acreditati in acest scop de autoritatea oficiala si sub supravegherea acesteia;

   b) inspectori in camp, angajati de persoane fizice sau juridice a caror activitate este de a presta servicii tehnice independente catre producatorii, prelucratorii sau comerciantii de samanta, acreditati in acest scop de autoritatea oficiala si sub supravegherea acesteia;

   c) inspectori in camp care sunt persoane fizice independente, acreditati in acest scop de autoritatea oficiala si sub supravegherea acesteia.

   (2) Inspectorii in camp trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii pentru a putea fi acreditati:

   a) sa aiba pregatire corespunzatoare in domeniu, cel putin 3 ani experienta in producerea, controlul si certificarea semintelor, ameliorarea soiurilor de plante si suficiente cunostinte pentru desfasurarea activitatii in bune conditii;

   b) sa aiba calificarile tehnice necesare;

   c) sa fie independenti in activitatea pe care o desfasoara;

   d) sa nu aiba interese personale in luarea masurilor ce se impun;

   e) sa nu obtina niciun profit personal necuvenit ca urmare a deciziilor sau masurilor luate in urma efectuarii inspectiilor in camp;

   f) sa lucreze in conformitate cu metodele, regulile si normele in vigoare aplicabile inspectiilor oficiale;

   g) sa demonstreze competenta si cunostinte privind:

   (i) intelegerea termenilor inspectie in camp si distinctivitate, uniformitate si stabilitate, respectiv caracterele morfologice si fiziologice ale soiurilor si modul de notare in descrierea soiurilor;

   (ii) intelegerea importantei preciziei operatiunii de inspectie in camp;

   (iii) intocmirea corecta a documentelor oficiale.

   (3) Operatorul economic angajator sau persoana fizica independenta trebuie sa depuna la ITCSMS sau LCCSMS in a carui zona teritoriala isi desfasoara activitatea specifica o cerere-tip, conform modelului prezentat in anexa nr. 1, in doua exemplare, din care unul se restituie solicitantului dupa terminarea procedurilor de acreditare, impreuna cu toate documentele prevazute.

   (4) Documentele solicitate pentru inscrierea candidatului la acreditare sunt:

   a) copie xerox de pe autorizatia de producere, prelucrare sau comercializare a semintelor, vizata pe anul in curs, in cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c);

   b) copie xerox de pe statutul operatorului economic inregistrat, cu specificarea obiectului de activitate, in cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);

   c) copie xerox de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul registrului comertului de pe langa camera de comert si industrie, in cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);

   d) copie xerox de pe certificatul de inregistrare fiscala, in cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c);

   e) dosarul de prezentare a persoanei angajate sau a persoanei fizice independente care urmeaza sa fie acreditata pentru inspectia in camp, care cuprinde cel putin:

   (i) copie de pe diploma de studii;

   (ii) curriculum vitae;

   (iii) copie de pe carnetul de munca sau contractul temporar;

   (iv) angajamentul scris al persoanei si angajatorului sau ori al persoanei fizice, dupa caz, de a se conforma regulilor care guverneaza inspectiile oficiale in camp.

   (5) Inscrierea pentru acreditare oficiala este acceptata numai daca documentatia este corect intocmita, in conformitate cu prezentele proceduri, conditii si reguli.

   (6) Contravaloarea prestatiei de acreditare este achitata de operatorul economic angajator sau de persoana fizica independenta, la acceptarea cererii si inregistrarea acesteia.



   SECTIUNEA a 2-a
  Cunostinte si aptitudini



   Art. 4. - (1) Inspectorii in camp candidati la acreditarea oficiala vor avea calificarea tehnica necesara, obtinuta in cadrul instruirilor organizate in conditiile aplicabile inspectorilor in camp oficiali, confirmati prin examinare oficiala. Inspectiile in camp se efectueaza in conformitate cu legislatia in vigoare.

   (2) Candidatul la acreditare trebuie sa aiba cunostinte privind:

   a) metodele OCDE pentru inspectia culturilor in camp;

   b) metodele si cerintele specifice de inspectie in camp la culturile pentru care a solicitat acreditarea;

   c) conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca cultura in conformitate cu regulile si normele in vigoare;

   d) caracteristicile speciilor si soiurilor pentru care a solicitat acreditarea, eventualele plante netipice si din alte specii;

   e) organismele daunatoare ale diferitelor specii si simptomele acestora, precum si diferitele categorii de buruieni si identificarea lor;

   f) orice anomalie datorata toxicitatii pesticidelor, problemelor de nutritie, umiditate si temperatura;

   g) determinarea identitatii si puritatii soiului prin identificarea morfologica si fiziologica;

   h) detectarea, caracterizarea si cuantificarea impuritatilor in cultura semincera;

   i) interpretarea corecta a rezultatelor.

   (3) Autoritatea oficiala verifica cunostintele candidatului la acreditare prin:

   a) testare scrisa si interviu privind cunoasterea regulilor, normelor si standardelor in vigoare, principiilor si procedurilor de control in camp, la care candidatul la acreditare trebuie sa obtina minimum nota 8 pentru a putea intra la proba practica;

   b) proba practica privind aptitudinile necesare pentru inspectia in camp prin examinarea a minimum 3 parcele pentru fiecare specie. Rezultatele probei practice se interpreteaza astfel:

   (i) candidatul la acreditare este considerat admis daca rezultatele obtinute de acesta sunt apropiate de cele obtinute de inspectorul in camp oficial, cu o toleranta de ±0,1% pentru speciile cu determinarea procentuala a componentelor culturii si o bucata planta netipica pentru speciile cu determinare numerica a componentelor culturii, la toate cele 3 parcele examinate;

   (ii) daca rezultatele determinarilor la una dintre parcele nu se incadreaza in limitele de toleranta, proba practica se suplimenteaza cu examinarea unei noi parcele; daca aceasta se incadreaza in limitele de toleranta, candidatul la acreditare se considera admis, iar daca nu se incadreaza in limitele de toleranta se aplica prevederile pct. (iii);

   (iii) daca rezultatele determinarilor la doua dintre parcele nu se incadreaza in limitele de toleranta, candidatul la acreditare va efectua inspectia in camp impreuna cu un inspector in camp oficial, aceasta desfasurandu-se pe perioada unui sezon de inspectie in camp pentru specia respectiva. Dupa perioada de instruire practica se face reverificarea cunostintelor practice ale candidatului la acreditare;

   (iv) daca rezultatele determinarilor la toate cele 3 parcele nu se incadreaza in limitele de toleranta, candidatul la acreditare se considera respins de la acreditare.

   Art. 5. - (1) Auditul efectuat de autoritatea oficiala in vederea acreditarii inspectorilor in camp trebuie sa constate daca se respecta cerintele specifice din legislatia in vigoare. In urma efectuarii auditului in vederea acreditarii, echipa de auditori elibereaza un raport de audit.

   (2) Raportul de audit se transmite in scris operatorului economic angajator sau persoanei fizice independente care a cerut acreditarea, in termen de 20 de zile, astfel:

   a) daca raportul de audit este favorabil, se stabileste data la care urmeaza sa se semneze contractul de acreditare oficiala si sa se elibereze certificatul de acreditare oficiala;

   b) in cazul unui raport de audit nefavorabil, operatorul economic angajator care a cerut acreditarea sau persoana fizica independenta este informata despre respingerea acreditarii. In termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei de respingere a acreditarii, operatorul economic angajator sau persoana fizica independenta anunta autoritatea oficiala daca:

   (i) renunta la cererea pentru acreditare, caz in care dosarul este clasat;

   (ii) mentine cererea de acreditare, caz in care se depune cerere cu documentatia reactualizata pentru inceperea unui al doilea audit;

   (iii) face contestatie la INCS impotriva deciziei de respingere a acreditarii.



   CAPITOLUL IV
  Responsabilitatile inspectorilor in camp acreditati oficial si ale autoritatii oficiale



   SECTIUNEA 1
  Responsabilitatile inspectorilor in camp acreditati oficial



   Art. 6. - (1) In ceea ce priveste responsabilitatile fata de autoritatea oficiala, inspectorii in camp acreditati oficial sunt asimilati cu inspectorii in camp oficiali.

   (2) Inspectorii in camp acreditati oficial efectueaza inspectia in camp sub supraveghere oficiala in conformitate cu regulile si normele in vigoare aplicabile inspectiilor oficiale pentru speciile de seminte pentru care au fost acreditati.

   (3) Inspectorii in camp acreditati oficial trebuie sa isi mentina un nivel ridicat de pregatire teoretica si practica prin:

   a) efectuarea permanenta a activitatii de inspectie in camp a culturilor semincere, fara intreruperi, iar in cazul unei intreruperi justificate pe o perioada mai mare de un an, se face retestarea persoanei acreditate;

   b) participarea la instruirile periodice;

   c) cunoasterea modificarilor aparute in normele in vigoare si metodelor de inspectie a culturilor in camp, insusindu-si orice schimbare.

   (4) Inspectorii in camp acreditati oficial trebuie sa fie instruiti si testati sau retestati prin cursuri de pregatire organizate in conditiile aplicabile inspectorilor in camp oficiali si confirmati prin examinari oficiale.

   (5) Operatorul economic angajator sau inspectorul in camp acreditat oficial independent, dupa caz, achita autoritatii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare/reacreditare prestate, precum si a celor de supraveghere si monitorizare a activitatii de control in camp.



   SECTIUNEA a 2-a
  Responsabilitatile autoritatii oficiale



   Art. 7. - Autoritatea oficiala trebuie sa se asigure ca inspectorul in camp acreditat oficial este liber de orice presiune ce poate afecta negativ activitatea de inspectie in camp.

   Art. 8. - (1) Autoritatea oficiala trebuie sa dispuna de personal calificat, specializat, de echipamente si alte facilitati necesare pentru a realiza expertize tehnice privind acreditarea oficiala si supravegherea inspectorului in camp acreditat oficial.

   (2) Autoritatea oficiala comunica acceptul pentru inscrierea la acreditare sau motivele pentru care inscrierea nu poate fi acceptata, in decurs de 5 zile lucratoare de la data depunerii solicitarii si a intregii documentatii solicitate.

   (3) Autoritatea oficiala asigura accesul la informatii, documentatie si indruma inspectorul in camp inainte si dupa acreditare.

   (4) Autoritatea oficiala poate acorda dreptul de inspectie sub supraveghere oficiala numai pentru culturile semincere realizate din samanta verificata in postcontrol oficial si ale carei rezultate au fost satisfacatoare.

   (5) Autoritatea oficiala trebuie:

   a) sa furnizeze proceduri relevante cu privire la schemele OCDE pentru inspectia in camp a culturilor semincere;

   b) sa organizeze instruiri si aplicatii practice pe probleme de inspectie in camp a culturilor semincere;

   c) sa testeze candidatul la acreditare si sa retesteze inspectorul in camp acreditat oficial;

   d) sa aduca la cunostinta candidatului la acreditare rezultatul testarii in termen de 24 de ore de la obtinerea rezultatelor verificarii fiecarei probe;

   e) sa incheie un contract de acreditare oficiala cu operatorul economic angajator si inspectorul in camp acreditat oficial sau cu inspectorul in camp acreditat oficial independent, dupa caz, care a trecut probele de verificare in vederea acreditarii, si sa elibereze certificatul de acreditare oficiala pentru inspectorul in camp acreditat oficial;

   f) sa organizeze audituri, sa supravegheze si sa monitorizeze activitatea de inspectie in camp, ceea ce presupune:

   (i) verificarea cunostintelor inspectorului in camp acreditat oficial in anumite perioade critice;

   (ii) verificarea metodelor aplicate in efectuarea determinarilor in camp;

   (iii) verificarea aplicarii corecte a normelor in vigoare, a procedurilor si instructiunilor de lucru;

   (iv) initierea de actiuni preventive in scopul eliminarii unor posibile neconformitati sau a altor situatii nedorite;

   (v) initierea de actiuni corective sau retragerea acreditarii daca actiunile corective nu sunt intreprinse;

   (vi) identificarea inspectorului in camp acreditat oficial printr-un numar unic si o stampila personala;

   (vii) identificarea culturilor inspectate de inspectorul in camp acreditat oficial si a loturilor de seminte rezultate, care sa permita monitorizarea semintelor pe tot parcursul circulatiei si folosirii lor.

   (6) Pe tot parcursul activitatii de acreditare se va mentine confidentialitatea informatiilor obtinute la toate nivelurile.

   (7) Autoritatea oficiala trebuie sa se asigure ca inspectorul in camp acreditat oficial:

   a) este independent in luarea deciziilor;

   b) este impartial cand efectueaza inspectia in camp a culturilor semincere;

   c) nu obtine niciun profit personal necuvenit, in urma deciziilor sau a masurilor luate, din activitatea de inspectie in camp a culturilor semincere.



   SECTIUNEA a 3-a
  Documentele de acreditare



   Art. 9. - Contractul de acreditare oficiala, al carui model este prezentat in anexa nr. 2, are puterea legala a unui contract intre autoritatea oficiala, operatorul economic angajator si inspectorul in camp acreditat oficial angajat sau inspectorul in camp acreditat oficial independent, dupa caz.

   Art. 10. - Certificatul de acreditare oficiala, al carui model este prezentat in anexa nr. 3, reprezinta documentul tipizat eliberat de autoritatea oficiala in urma indeplinirii tuturor conditiilor prevazute in prezentele proceduri, conditii si reguli, are termen de valabilitate 3 ani si este vizat anual in urma verificarii prin supraveghere si monitorizare a activitatii si retestarii inspectorului in camp acreditat oficial.



   CAPITOLUL V
  Supravegherea si monitorizarea inspectorilor in camp acreditati
oficial, efectuate de autoritatea oficiala



   SECTIUNEA 1
  Auditul efectuat de autoritatea oficiala



   Art. 11. - (1) Autoritatea oficiala trebuie sa aiba certitudinea ca inspectorul in camp acreditat oficial respecta in totalitate regulile si normele in vigoare, iar activitatea pe care o desfasoara acesta este adecvata si eficienta pentru scopul propus. Aceasta certitudine poate fi obtinuta in mod obiectiv prin intermediul unui audit.

   (2) Auditorii care efectueaza auditul inspectorului in camp acreditat oficial sunt inspectori oficiali ai LCCSMS sau ITCSMS, recunoscuti de INCS. Auditorii vor fi instruiti anual de LCCSMS sau de alte autoritati similare pe plan international.

   (3) Autoritatea oficiala ia in calcul, in cazul inspectorului in camp acreditat oficial:

   a) un sistem de control al intregii documentatii referitoare la activitatea acestuia;

   b) reactualizarea documentatiei necesare;

   c) verificarea documentelor eliberate, asigurarea ca amendamentele sau schimbarile aduse unor documente sunt autorizate, procesate si implementate intr-o maniera eficienta;

   d) reexaminarea cunostintelor acestuia in ceea ce priveste toate schimbarile publicate in documentatia de specialitate;

   e) rezultatele supravegherii si monitorizarii acestuia.

   Art. 12. - (1) Auditul se efectueaza la fiecare 3 ani pentru prelungirea acreditarii in vederea reacreditarii, la cererea operatorului economic angajator sau a inspectorului in camp acreditat oficial independent, iar in cazul in care s-au identificat neconformitati, frecventa auditurilor este sporita. Perioada de 3 ani incepe de la data acreditarii.

   (2) Documentele pe care trebuie sa le depuna operatorul economic angajator sau inspectorul in camp acreditat oficial independent in vederea reacreditarii sunt:

   a) cererea de reacreditare, care se depune la autoritatea oficiala, in doua exemplare, cu cel putin 3 luni inainte de data expirarii valabilitatii certificatului de acreditare oficiala;

   b) documentatia necesara la acreditare, reactualizata;

   c) alte documente solicitate, dupa caz, de autoritatea oficiala.

   (3) Data efectuarii auditului in vederea reacreditarii va fi stabilita de autoritatea oficiala de comun acord cu solicitantul, dar nu mai tarziu de 3 luni de la data expirarii valabilitatii certificatului de acreditare oficiala.

   (4) In termen de 15 zile de la data efectuarii auditului in vederea reacreditarii, auditorii autoritatii intocmesc un raport de audit, in 3 exemplare, din care doua exemplare raman la autoritatea oficiala, iar un exemplar va fi inmanat operatorului economic angajator sau inspectorului in camp acreditat oficial independent, dupa caz. Termenul de 15 zile in care auditorii autoritatii oficiale intocmesc un raport de audit, in cazul alin. (3), trebuie sa se incadreze in termenul prevazut la acest alineat.

   (5) In urma auditului in vederea reacreditarii, efectuat de autoritatea oficiala, daca raportul de audit este favorabil, se incheie un nou contract de acreditare oficiala si se elibereaza un nou certificat de acreditare oficiala.

   (6) In urma auditului in vederea reacreditarii, efectuat de autoritatea oficiala, daca raportul de audit este nefavorabil, se retrage certificatul de acreditare oficiala, iar contractul de acreditare oficiala se considera nul. Operatorul economic angajator sau persoana fizica independenta poate sa decida daca depune cerere cu documentatia reactualizata pentru inceperea unui alt audit sau face contestatie la INCS impotriva deciziei de respingere.



   SECTIUNEA a 2-a
  Supravegherea inspectorului in camp acreditat oficial, efectuata de autoritatea oficiala



   Art. 13. - (1) Supravegherea inspectorului in camp acreditat oficial este efectuata anual de autoritatea oficiala astfel:

   a) cultura semincera inspectata in camp de catre inspectorul in camp acreditat oficial trebuie sa provina din samanta verificata in postcontrol oficial si ale carei rezultate au fost satisfacatoare;

   b) o proportie de cel putin 5% din recolta de samanta provenita din culturile semincere examinate de inspectorul in camp acreditat oficial trebuie sa fie verificata de inspectorii in camp oficiali;

   c) o proportie a esantioanelor din loturile de seminte certificate, recoltata din culturile semincere examinate de inspectorul in camp acreditat oficial, trebuie prelevata pentru postcontrol oficial si, dupa caz, pentru testare in laboratorul oficial privind identitatea si puritatea varietala; esantioanele sunt prelevate in conformitate cu precizarile specificate in legislatia in vigoare;

   d) la fiecare inspectie de verificare se intocmeste un raport care se transmite autoritatii oficiale. Aceasta trebuie sa compare rezultatele inspectorului in camp oficial cu cele ale inspectorului in camp acreditat oficial;

   e) in cazul existentei unei diferente clare intre cele doua rezultate, dar care nu afecteaza decizia de aprobare in camp, se intreprind masuri corective, iar rezultatele obtinute sunt transmise autoritatii oficiale care va opera datele corecte. Daca nici in urma actiunilor corective nu se vor obtine rezultate corecte, acreditarea inspectorului in camp este retrasa temporar sau definitiv;

   f) in cazul existentei unei diferente aparute in mod deliberat sau din neglijenta, care afecteaza decizia de aprobare in camp a unei culturi examinate de inspectorul in camp acreditat oficial, autoritatea oficiala anuleaza si retrage documentul de inspectie in camp si blocheaza partida sau loturile rezultate, iar acreditarea este retrasa temporar. In acest caz autoritatea oficiala verifica toate culturile si loturile rezultate in urma activitatii inspectorului in camp acreditat oficial respectiv, iar daca situatia de neconformitate majora se repeta cel putin o data, acreditarea este retrasa definitiv;

   g) autoritatea oficiala poate efectua orice determinari morfologice, fiziologice sau biochimice necesare verificarii semintei provenite din culturile examinate de inspectorul in camp acreditat oficial in pre- sau postcontrol;

   h) postcontrolul oficial al loturilor rezultate din culturile examinate in camp de inspectorul in camp acreditat oficial este obligatoriu;

   i) numerele de identitate ale partidelor de seminte si numerele de referinta ale loturilor rezultate sunt acordate de autoritatea oficiala in conformitate cu procedurile aplicate partidelor si loturilor certificate oficial, cu precizarea ca acestea sa poata fi recunoscute in orice moment ca fiind examinate in camp de inspectorul in camp acreditat oficial.

   (2) Autoritatea oficiala poate lua masuri suplimentare pentru efectuarea inspectiilor in camp sub supraveghere oficiala.

   (3) Dupa incheierea verificarilor, autoritatea oficiala intocmeste un raport de supraveghere. Un exemplar va ramane la autoritatea oficiala, un exemplar este inmanat operatorului economic angajator si unul inspectorului in camp acreditat oficial independent, verificat, dupa caz.

   Art. 14. - Toate activitatile desfasurate in vederea acreditarii/reacreditarii, supravegherii si monitorizarii efectuate de autoritatea oficiala sunt achitate de operatorul economic angajator sau de persoana fizica independenta ori de inspectorul in camp acreditat oficial independent, dupa caz, conform tarifelor in vigoare.



   CAPITOLUL VI
  Masuri luate de autoritatea oficiala privind inspectorii in camp acreditati oficial



   Art. 15. - (1) Certificatul de acreditare oficiala poate fi retras temporar sau definitiv, dupa caz, in urmatoarele situatii:

   a) cererea de acreditare contine informatii false sau eronate;

   b) exista informatii false sau eronate in documentul oficial de inspectie in camp;

   c) nu au fost respectate conditiile, procedurile de lucru, regulile si normele in vigoare in timpul inspectiei in camp;

   d) datele din activitatea de supraveghere si audit demonstreaza ca inspectorul in camp acreditat oficial nu indeplineste standardele de competenta ce se impun pentru activitatea pentru care a fost acreditat;

   e) nu au fost indeplinite obligatiile financiare de catre operatorul economic angajator sau de inspectorul in camp acreditat oficial independent, pentru anul in curs.

   (2) In cazul retragerii temporare a certificatului de acreditare oficiala, autoritatea oficiala poate cere inspectorului in camp acreditat oficial sa urmeze o instruire corectiva si o reexaminare; este mentionat un termen limita de corectare a neconformitatilor care au dus la retragerea temporara a acreditarii. Operatorul economic angajator si inspectorul in camp acreditat oficial sunt anuntati in scris despre retragerea temporara a acreditarii, trebuind sa semneze pentru primirea notificarii respective.

   (3) Anularea deciziei de retragere temporara a acreditarii se face numai atunci cand au fost eliminate in totalitate motivele retragerii.

   (4) Dupa constatarea de catre autoritatea oficiala a remedierii deficientelor, operatorul economic angajator si inspectorul in camp acreditat oficial sunt anuntati in scris asupra datei de la care isi pot relua activitatea.

   Art. 16. - Acreditarea inspectorului in camp acreditat oficial este retrasa definitiv in urmatoarele situatii:

   a) la cererea acestuia;

   b) neprezentarea inspectorului in camp acreditat oficial pentru reinnoirea vizei anuale sau a termenului de valabilitate a certificatului de acreditare oficiala;

   c) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficiala pentru corectarea neconformitatilor care au dus la retragerea temporara a acreditarii;

   d) depistarea unei neconformitati majore care este de natura sa afecteze calitatea activitatii desfasurate;

   e) neindeplinirea obligatiilor financiare de catre operatorul economic angajator sau de catre inspectorul in camp acreditat oficial independent nici in urma retragerii temporare a certificatului de acreditare oficiala.

   Art. 17. - (1) In cazul retragerii definitive a acreditarii, operatorul economic angajator sau inspectorul in camp acreditat oficial independent este anuntat in scris asupra motivelor si datei efective a retragerii, acesta trebuind sa semneze pentru primirea notificarii respective.

   (2) La data retragerii temporare sau definitive a acreditarii, certificatul de acreditare oficiala se considera nul.

   Art. 18. - (1) Inspectorul in camp acreditat oficial al carui certificat de acreditare oficiala a fost retras temporar sau definitiv poate face contestatie la INCS, in termen de 15 zile de la data primirii instiintarii scrise.

   (2) Autoritatea oficiala analizeaza contestatia si decide in termen de 15 zile de la primirea acesteia.

   Art. 19. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentele proceduri, conditii si reguli.

 

Anexa nr. 1 la Proceduri, conditii si reguli

Anexa nr. 2 la Proceduri, conditii si reguli

Anexa nr. 3 la Proceduri, conditii si reguli