back

ORDIN nr. 1264

din 30.11.2005

 

pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind

producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea

calitatii si comercializarea semintelor de plante

oleaginoase si textile

  Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 / 09.01.2006

          Ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale,

          in baza prevederilor art.12 din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante,

          avand in vedere necesitatea transpunerii Directivei Consiliului nr. 2002/57/EC din 13 iunie 2002 privind comercializarea semintelor de plante oleaginoase si textile, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene L193 din 20/07/2002, ultima data amendata prin Directiva Consiliului 2004/117/EC din 22 decembrie 2004 publicata in Jurnalul Oficial L 14 din 18/01/2005,

          vazand referatul de aprobare a proiectului de ordin pentru aprobarea Regulilor si normelor tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de plante oleaginoase si textile nr. 87447/18.11.2005,

          in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr.155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, cu modificarile si completarile ulterioare,

emite urmatorul 

ORDIN:

 

Art. 1. – (1) Se aproba Regulile si normele tehnice privind producerea in vederea comercializarii, controlul, certificarea calitatii si comercializarea semintelor de plante oleaginoase si textile.

  (2) Prezentul ordin se aplica producerii in vederea comercializarii, controlului, certificarii si comercializarii,  in cadrul Comunitatii Europene  (denumita in continuare Comunitate), a semintelor de plante oleaginoase si textile destinate productiei agricole si nu pentru un scop ornamental.

  (3) Prezentul ordin transpune prevederile Directivei Consiliului 2002/57/EC din 13 iunie 2002 privind comercializarea semintelor de plante oleaginoase si textile,  ultima data amendata prin Directiva Consiliului 2004/117/CE din 22 decembrie 2004, precum si prevederile Directivei Comisiei 86/109/CEE din 27 februarie 1986 si ale Deciziei Comisiei 2004/842/CE din 1 decembrie 2004.

  (4) Prezentul ordin nu se aplica semintelor de plante oleaginoase si textile care sunt destinate exportului in terte tari.

Art. 2.- (1) In cuprinsul prezentului ordin termenii folositi se definesc astfel:

  a) i) Prin ,,comercializare’’ se intelege vanzarea, detinerea in scopul vanzarii, oferta pentru vanzare si orice tip de cedare, furnizare sau transfer de seminte catre parti terte, in vederea unei exploatari comerciale, fie ca este sau nu remunerata. Nu se considera comercializare schimburile de seminte care nu vizeaza o exploatare  comerciala a soiului, precum si operatiunile urmatoare:

     - furnizarea de seminte autoritatilor oficiale de testare si inspectie ;

     - furnizarea de seminte prestatorilor de servicii pentru prelucrare sau ambalare, cu conditia ca  prestatorul de servicii sa nu obtina nici un drept de proprietate asupra semintei furnizate in acest mod. Furnizarea de seminte, in  anumite conditii, unor  prestatori de servicii in vederea producerii anumitor  materii prime agricole, destinate pentru scopuri industriale, precum si  procesarea semintelor in acest scop, nu se considera  comercializare, atata timp cat prestatorul de servicii nu obtine un drept nici pentru  samanta astfel furnizata, nici asupra produsului recoltei.  Furnizorul de seminte trebuie sa dea autoritatii de certificare o copie a partilor relevante ale contractului incheiat cu prestatorul de servicii, iar acest contract trebuie sa includa normele si conditiile curente corespunzatoare pentru samanta furnizata.

     ii) Conditiile pentru aplicarea prevederilor de la pct. i) din acest aliniat vor fi stabilite in conformitate cu procedurile Comunitatii.

  b) Plante oleaginoase si textile inseamna plante din urmatoarele genuri si specii:

Arachis hypogaea L./Arahide

Brassica juncea (L.) and Czernj and Cosson Brown/Mustar vanat

Brassica napus L. (partim)/ Rapita

Brassica nigra (L.) Koch/ Mustar negru

Brassica rapa L. var. silvestris (Lam.) Briggs/ Rapita naveta

Cannabis sativa L./Canepa

Carthamus tinctorius L./ Sofran

Carum carvi L./Chimion

Glycine max (L.) Merr. /Soia

Gossypium spp./Bumbac

Helianthus annuus L/ Floarea soarelui

Linum usitatissimum L./ In pentru ulei , in pentru fibra

Papaver somniferum L./ Mac

 Sinapis alba L./ Mustar alb;

  c) Samanta Baza (soiuri altele decat hibrizii), inseamna samanta:

     i) care a fost produsa sub directa  responsabilitate a amelioratorului in conformitate cu metodele acceptate pentru  mentinerea varietatii (selectie conservativa) ;

     ii) care este destinata pentru producerea de samanta  din categoria  ,,samanta  Certificata’’sau din categoria ,,samanta Certificata prima generatie’’ sau ,,samanta Certificata a doua generatie’’ sau, dupa caz, ,,samanta Certificata a treia generatie’’ ;

     iii) care, avand in vedere si prevederile din art. 5, indeplineste conditiile prevazute in anexele nr. 1 si 2 pentru samanta  Baza ; si

     iv) care a fost gasita prin examinare oficiala sau, in cazul conditiilor stabilite in  Anexa nr. 2, fie prin examinare oficiala sau prin examinare efectuata sub supraveghere oficiala, ca  indeplineste conditiile mentionate  in  pct. i), ii) si iii)  de la pct. c) din acest aliniat;

d) samanta Baza (hibrizi):

   1. Samanta Baza a liniilor consangvinizate, inseamna samanta:

     i) care, avand in vedere prevederile din art. 5, indeplineste conditiile prevazute in anexele nr. 1 si 2 pentru samanta  Baza ; si

     ii) care a fost gasita prin examinare oficiala sau, in cazul conditiilor stabilite in  Anexa nr. 2, fie prin examinare oficiala sau prin examinare efectuata sub supraveghere oficiala, ca  indeplineste conditiile mentionate la pct. i) de la lit. d) din acest aliniat ;  

   2. Samanta Baza hibrizi simpli, inseamna samanta:

     i) care este destinata pentru producerea de hibrizi dublu liniari sau hibrizi triliniari;

     ii) care, avand in vedere prevederile din art. 5, indeplineste conditiile prevazute in anexele nr. 1 si 2 pentru samanta  Baza ; si

     iii) care a fost gasita prin examinare oficiala sau, in cazul conditiilor stabilite in  Anexa nr. 2, fie prin examinare oficiala sau prin examinare efectuata sub supraveghere oficiala, ca  indeplineste conditiile mentionate la  pct. i) si ii) de la pct. 2 lit. d) din acest aliniat ;   

  e) Samanta Certificata (chimion, canepa dioica, floarea soarelui, mac, mustar alb, mustar vanat, mustar negru, rapita, rapita naveta, sofran) inseamna samanta:

      i) care a fost produsa direct din samanta Baza sau, la cererea amelioratorului, samanta dintr-o generatie anterioara semintei Baza care poate indeplini si a fost gasita prin examinare oficiala ca a indeplinit conditiile stabilite in anexele nr. 1 si 2 pentru samanta Baza ;

     ii) care este destinata unei productii, alta decat cea de samanta de plante oleaginoase si textile;

     iii) care, avand in vedere prevederile din art. 5 alin.(1) lit. (b), indeplineste conditiile stabilite in anexele nr. 1 si 2 pentru samanta Certificata;  si        

     iv) care a fost gasita prin examinare oficiala sau prin examinare efectuata sub supraveghere oficiala, ca indeplineste  conditiile mentionate  la pct. i), ii) si iii) de la lit.e) din acest alineat;

  f) Samanta Certificata (C1) a primei generatii (arahide, bumbac, canepa monoica, in pentru fibra, in pentru ulei, soia) inseamna samanta: 

     i) care a fost produsa direct din samanta Baza sau, la cererea  amelioratorului, samanta dintr-o generatie anterioara semintei Baza care a fost gasita prin examinare oficiala ca a indeplinit  conditiile stabilite  in anexele nr. 1 si 2 pentru samanta de Baza ;

     ii) care este destinata pentru producerea semintei din categoria  ,,samanta Certificata (C2) a celei de a doua generatii’’ sau, dupa caz, a categoriei ,,samanta Certificata (C3) a celei de a treia generatii’’, sau pentru alte scopuri decat productia de samanta de plante oleaginoase sau textile;

    iii) care, indeplineste  conditiile din anexele nr. 1 si 2 pentru samanta Certificata ; si

    iv) care a fost gasita prin examinare oficiala sau prin examinare  efectuata sub supraveghere oficiala, ca indeplineste  conditiile mentionate la pct. i), ii) si iii) de la lit.f) din acest alineat;

  g) Samanta Certificata (C2) a celei de a doua generatii (arahide, bumbac, in pentru fibra, in pentru ulei, soia)  inseamna samanta :

     i)  care a fost produsa direct din samanta Baza, din  samanta Certificata (C1) prima generatie  sau , daca amelioratorul o cere, din samanta generatiei anterioare semintei Baza care a fost gasita prin examinare oficiala ca a indeplinit conditiile stabilite  in anexele nr.1 si 2 pentru samanta  Baza ; 

     ii)  care este destinata unei productii, alta decat cea de samanta de plante oleaginoase si textile sau, dupa caz, care este destinata pentru producerea de samanta din categoria ,,samanta Certificata (C3) a treia generatie ;

     iii) care, indeplineste  conditiile din anexele nr.1 si 2 pentru samanta Certificata ; si

     iv) care a fost gasita prin examinare oficiala sau prin  examinare efectuata sub supraveghere oficiala, ca indeplineste  conditiile mentionate la pct. i), ii) si iii) de la lit.g) din acest alineat;

  h) Samanta Certificata (C2) a celei de a doua generatii (canepa monoica) inseamna samanta :

     i) care a fost produsa direct din samanta Certificata (C1) prima generatie,  care a fost stabilita si controlata oficial in mod special pentru producerea semintei Certificate (C2) a celei de a doua generatii ;

     ii) care este destinata pentru producerea de canepa care sa fie recoltata in floare (fibra) ;

     iii) care indeplineste conditiile din anexele nr.1 si 2 pentru samanta Certificata ; si

     iv) care a fost gasita prin examinare oficiala sau prin examinare efectuata sub supraveghere oficiala, ca indeplineste  conditiile mentionate la pct. i), ii) si iii) de la lit.h) din acest alineat;

  i) Samanta Certificata (C3) a celei de a treia generatii (in pentru fibra, in pentru ulei)  inseamna samanta:

      i)  care a fost produsa in descendenta directa din samanta Baza, din  samanta Certificata prima generatie sau a doua generatie sau , daca amelioratorul o cere, din samanta generatiei anterioare semintei Baza si   a fost gasita prin examinare oficiala ca a indeplinit conditiile specificate  in anexele nr. 1 si 2 pentru samanta  Baza ; 

     ii)  care este destinata unei productii, alta decat cea de samanta de plante oleaginoase si textile;

     iii) care, indeplineste  conditiile din anexele 1 si 2 pentru samanta Certificata ; si

     iv) care a fost gasita prin examinare oficiala sau prin examinare efectuata sub supraveghere oficiala, ca indeplineste  conditiile mentionate la pct.  i), ii) si iii) de la lit.i) din acest alineat;

  j) Samanta Comerciala  inseamna samanta :

     i) care este identificabila ca apartine speciei;

     ii) care, avand in vedere si prevederile din  art. 5 alin ( 1) lit. (b), indeplineste conditiile din Anexa nr. 2 pentru samanta Comerciala,  si

     iii) care a fost gasita prin examinare oficiala sau prin examinare  efectuata sub supraveghere oficiala, ca indeplineste conditiile mentionate la pct. i) si ii) de la lit.j) din acest alineat ;

  k). Masuri oficiale inseamna masuri luate :

     i) de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale prin autoritatile oficiale responsabile:

a)    autoritatea oficiala, nationala, centrala, responsabila privind calitatea          semintelor stabilita prin Legea nr.266/2002, care este Inspectia

Nationala pentru Calitatea Semintelor, denumita in continuare INCS ,    

  b) autoritatile oficiale responsabile stabilite la nivel teritorial, in subordinea autoritatii oficiale centrale sunt Inspectoratele teritoriale  pentru calitatea semintelor si a materialului saditor, denumite in continuare ITCSMS si Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor, denumit in continuare LCCSMS;

  c) autoritatea fitosanitara oficiala care activeaza sub legislatia fitosanitara ; sau

   ii) de persoane juridice de drept public sau privat, care activeaza sub responsabilitatea statului ; sau

   iii) de persoane fizice acreditate, pentru activitati auxiliare care sunt de asemenea supuse controlului INCS, care se angajeaza pentru acest scop, cu conditia ca persoanele mentionate la pct. ii) si iii) de la lit.c) din acest alineat  sa nu obtina nici un profit personal necuvenit ca urmare a aplicarii masurilor in cauza.

  (2) Modificarile care urmeaza sa fie facute la lista speciilor mentionate in alin. (1) lit. b) se adopta in conformitate cu procedurile Comunitatii.

  (3) a) Diferitele tipuri de varietati, inclusiv componentele, destinate certificarii in conditiile Directivei 2002/57/EC, se specifica si se definesc in conformitate cu procedurile Comunitatii.

  b) Modificarile care urmeaza sa fie facute la alin. (1) lit. c) si d) pentru soiuri, inclusiv hibrizii de plante oleaginoase si textile altii decat cei de floarea soarelui in limitele Directivei 2002/57/EC, se adopta in conformitate cu procedurile Comunitatii.

  (4) Statele membre pot:

  a) in cazul semintei inului pentru fibra si inului pentru ulei, sa includa mai multe generatii in categoria samanta Baza si subdivide aceasta categorie in generatii;

b)    sa prevada ca examinarile oficiale de verificare a respectarii

conditiilor din Anexa nr. 2 sectiunea (I) pct.4    pentru  Brassica napus sa

nu se efectueze pentru toate loturile in timpul certificarii, daca nu exista dubii cu privire la respectarea conditiei in cauza.

  (5) Efectuarea examinarilor sub supraveghere oficiala la care se refera alin. (1) lit. c) pct. (iv), alin. (1) lit. d) (1) pct. (ii), alin. (1) lit. d) (2) pct. (iii), alin. (1) lit. e) pct. (iv), alin. (1) lit. f) pct. (iv), alin. (1) lit. g) pct. (iv), alin.   (1) lit. h) pct. (iv), alin. (1) lit. i) pct. (iv) si alin. (1) lit. j) pct. (iii) trebuie sa respecte urmatoarele conditii: 

  A. Inspectia in camp

  a) inspectorii trebuie:

     i) sa aiba calificari tehnice necesare;

     ii) sa nu obtina nici un castig personal necuvenit in legatura cu efectuarea inspectiilor;

     iii) sa fie acreditati oficial de catre INCS prin ITCSMS sau LCCSMS si aceasta acreditare include declaratia pe proprie raspundere a fiecaruia sau  semnarea unui angajament sau contract scris prin care se obliga sa respecte normele care reglementeaza examinarile oficiale;

     iv) efectueaza inspectiile sub supraveghere oficiala in conformitate cu regulile aplicabile inspectorilor oficiali.

  b) cultura semincera inspectata este realizata din samanta verificata oficial in postcontrol, ale carei  rezultate au fost satisfacatoare ;

  c) o proportie a culturii semincere trebuie sa fie verificata de inspectorii oficiali. Aceasta proportie trebuie sa fie de cel putin 5%;

  d) o proportie a esantioanelor din loturile de seminte recoltate din culturile semincere este prelevata pentru postcontrol oficial si, dupa caz,  pentru testare in laboratorul oficial privind  identitatea si puritatea varietala;

  e) autoritatea oficiala de certificare aplica regulile privind sanctiunile pentru incalcarea prevederilor nationale oficiale in cazul examinarilor sub supraveghere oficiala.  Sanctiunile prevazute trebuie sa fie  efective, proportionale si descurajatoare. Sanctiunile pot include retragerea acreditarii prevazuta in lit. a) pct. iii) daca inspectorii acreditati oficial incalca in mod deliberat sau din neglijenta normele care reglementeaza examinarile oficiale. Autoritatea oficiala ia masuri ca orice certificare a semintei examinate sa fie anulata, cu exceptia cazului in care pot demonstra ca semintele indeplinesc, totusi, toate conditiile relevante.

      - Procedurile, conditiile si regulile aplicabile examinarii in camp sub supraveghere oficiala in Romania sunt stabilite prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 355/2002 din 5 august 2002.

 B.Testarea semintelor    

  a) testarea semintelor se efectueaza in laboratoare de testarea semintelor care au fost acreditate in acest scop de catre INCS si LCCSMS in conditiile precizate la lit.  b) - d) din acest alineat;

  b) laboratorul de testarea semintelor trebuie sa aiba un analist-sef care este direct responsabil pentru operatiunile tehnice ale laboratorului si are calificari necesare pentru managementul tehnic al laboratorului de testarea semintelor;

       i) analistii de samanta trebuie sa aiba calificari tehnice necesare obtinute in cursuri de  instruire similare celor pentru analistii de samanta oficiali si confirmati prin examinari oficiale;

      ii) laboratorul trebuie sa fie situat in cladiri bine intretinute si cu echipament considerat oficial de catre autoritatea oficiala de certificare si care satisface scopul de testarea semintelor in limitele stabilite ale autorizatiei;

      iii) testarea semintelor trebuie sa se realizeze in conformitate cu metodele internationale in vigoare.

 c) laboratorul de testarea semintelor trebuie sa fie :

     i) un laborator independent; sau

    ii) un laborator care apartine companiei de seminte.

    iii)in cazul referitor la pct. ii) de la lit.c) din acest alineat laboratorul poate realiza numai testarea esantioanelor prelevate din loturile de samanta produse in nume propriu de agentul economic caruia ii apartine laboratorul, in afara de cazul in care se convine altfel intre agentul economic caruia ii apartine laboratorul, un alt agent economic care solicita certificarea si autoritatea oficiala de certificare;

  d) activitatile laboratorului de testare acreditat vor fi supuse supravegherii de catre autoritatea oficiala de certificare care a eliberat certificatul de acreditare;

  e) in scopul supravegherii mentionat la lit. d) din acest alineat o proportie din loturile de samanta intrate pentru certificare oficiala vor fi supuse supravegherii de catre autoritatea oficiala, prin teste de control oficiale. Aceasta proportie va fi in principiu egal distribuita pentru persoanele fizice si juridice, cu samanta intrata pentru certificare, si speciile intrate, dar poate de asemenea fi orientata astfel incat sa elimine dubiile specifice. Aceasta proportie trebuie sa fie de cel putin 5%.

  f) autoritatea oficiala aplica regulile privind sanctiunile pentru incalcarea prevederilor nationale oficiale privind examinarea sub supraveghere oficiala. Sanctiunile prevazute trebuie sa fie  efective, proportionale si descurajatoare. Sanctiunile pot include retragerea autorizatiei prevazuta la lit. a) din acest alineat, ca urmare a rezultatelor semintei testate de laboratorul autoritatii oficiale care a constatat ca in mod deliberat sau din neglijenta au incalcat regulile care reglementeaza examinarile oficiale. Autoritatea oficiala ia masuri ca orice certificare a semintei examinate sa fie anulata, cu exceptia cazului cand se poate demonstra ca aceasta samanta, totusi, intruneste toate cerintele relevante.    

    (6) Procedurile, conditiile si regulile privind acreditarea laboratoarelor pentru analiza calitatii semintelor sub supraveghere oficiala in Romania sunt stabilite prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 506/2002 din 28 noiembrie 2002.

    (7) In conformitate cu procedurile Comunitatii se pot adopta alte masuri suplimentare care sa se  aplice examinarile sub supraveghere oficiala.

Art. 3 - (1) Samanta speciilor urmatoare:

 Brassica napus L. (partim) /Rapita

Brassica rapa L. var. silvestris (Lam.) Briggs/ Rapita naveta

Cannabis sativa L./ Canepa

Carthamus tinctorius L./ Sofran

Carum carvi L./ Chimion

Gossypium spp. / Bumbac

Helianthus annuus L. / Floarea soarelui

Linum usitatissimum L. (partim) – In pentru ulei, in pentru fibra  

nu poate fi comercializata decat daca a fost certificata oficial ca ,,samanta Baza’’ sau ,,samanta Certificata’’ .

  (2) Samanta din speciile de  plante oleaginoase si textile altele decat cele listate la alin. (1), nu poate fi comercializata pe piata decat daca a  fost certificata oficial ca ,,samanta Baza’’, sau ,, samanta Certificata’’, sau este ,,samanta Comerciala’’.

  (3) a) Se  poate  prevedea, in conformitate cu procedurile Comunitatii, ca  samanta din speciile de plante oleaginoase si textile  altele decat cele listate la alin. (1),  pentru anumite  perioade determinate, nu poate fi comercializata  decat daca a fost certificata oficial ca ,,samanta Baza’’, sau ,,samanta Certificata’’.

  b) In conformitate cu Decizia Comisiei nr. 86/109/EEC din 27 februarie 1986 care limiteaza comercializarea anumitor specii de plante furajere, oleaginoase si textile numai la seminte care au fost certificate oficial ca ,,samanta Baza’’ sau ,,samanta Certificata’’, autoritatea oficiala ia masuri sa limiteze comercializarea pe piata  a semintei de Papaver somniferum, numai daca a fost certificata oficial ca ,,samanta Baza’’ sau ,,samanta Certificata’’ si Glycine max si Linum usitatissimum  daca au fost certificate oficial ca samanta Baza, samanta Certificata prima generatie sau samanta Certificata a doua generatie.

  (4) Autoritatea oficiala de certificare  efectueaza examinarile oficiale in conformitate cu metodele internationale in vigoare, in masura in care acestea exista.                  

Art. 4.  Fara a aduce atingere art. 3 alin. (1) si (2), se prevede ca pot fi comercializate :

  a) seminte de selectie din generatii anterioare semintelor Baza, si

  b) seminte brute, comercializate pentru prelucrare, sub rezerva, ca identitatea lor sa fie garantata.

Art. 5.–(1) ITCSMS sau LCCSMS pot da derogari  de la prevederile art. 3:

  a) sa autorizeze certificarea oficiala si  comercializarea semintelor Baza care nu satisfac conditiile  prevazute in Anexa nr. 2 in privinta germinatiei, conform prevederilor din Anexa nr.7 cap.II pct.E1. In   acest sens, se iau toate masurile necesare astfel incat furnizorul sa garanteze o germinatie determinata pe care sa o indice in vederea comercializarii, pe o eticheta speciala care include numele si adresa furnizorului si numarul de referinta al  lotului.

  b) in scopul unei aprovizionari rapide, desi in realitate examinarea oficiala privind controlul conform conditiilor din Anexa nr. 2 in vederea respectarii germinatiei nu a fost incheiata, autorizeaza certificarea oficiala sau aprobarea si  comercializarea pana la primul cumparator a semintei din categoria ,, samanta Baza’’, sau ,,samanta  Certificata’’ din toate categoriile sau ,,samanta Comerciala’’. Certificarea sau aprobarea va fi acordata numai cu prezentarea unui document de analiza provizorie a semintei si cu conditia ca numele si adresa primului destinatar caruia i s-a dat  samanta sa fie trecute pe acest document ; trebuie luate toate  masurile  necesare pentru a se  asigura ca acel furnizor garanteaza germinatia stabilita prin analiza provizorie; aceasta germinatie trebuie declarata pentru comercializare pe  o eticheta speciala care va purta numele si adresa furnizorului si numarul de referinta al lotului.

 (2) Aceste prevederi nu se aplica semintei importate din  tari terte, exceptand prevederile din art. 19 in scopul multiplicarii din afara Comunitatii.

  (3) Statele membre care utilizeaza derogarile prevazute in alin. ( 1) lit. a) sau b) isi acorda reciproc asistenta administrativa privind inspectiile.

Art. 6 - (1) Fara a tine seama de prevederile din art. 3 alin. (1) si (2) autoritatea oficiala poate autoriza producatorii stabiliti pe teritoriul Romaniei pentru a comercializa:

  a) mici cantitati de seminte, in scopuri stiintifice sau pentru lucrari de selectie;

  b) cantitati de samanta destinate pentru alte scopuri de testare  sau experimentare, cu conditia sa apartina unui soi pentru care s-a depus o cerere de inscriere in Catalogul national al soiurilor de specii de plante agricole.

  (2) In cazul materialului genetic modificat, aceasta autorizatie poate fi

acordata numai daca au fost luate toate masurile pentru evitarea riscurilor, pentru sanatatea omului si a mediului inconjurator. In scopul evaluarii incidentelor asupra mediului, dispozitiile art. 7 alin. (4)  din Directiva 2002/53/CE se aplica in consecinta.

 (3) Scopurile  pentru care se pot  acorda autorizatiile prevazute  la alin. (1) lit. b), prevederile referitoare  la marcarea ambalajelor,  precum  si cantitatile si conditiile sub care se pot acorda asemenea  autorizatii, se stabilesc  in Anexa nr. 6 care transpune Decizia Comisiei  2004/842/CE din 1 decembrie 2004 privind comercializarea semintelor apartinand unor soiuri pentru care a fost inaintata cererea de inregistrare in Catalogul national al soiurilor speciilor de plante agricole sau a speciilor de legume.

 (3) Autorizatiile acordate inainte de data adoptarii acestui ordin, produse pentru scopul expus in alin. (1) raman in vigoare pana la 1 august 2006. Dupa aceasta data toate autorizatiile trebuie sa respecte prevederile stabilite in conformitate cu alin. (3).

Art. 7. - Prin acest ordin, pentru productia proprie, privitor la conditiile stabilite in anexele nr. 1 si 2, pe teritoriul Romaniei se impun cerinte suplimentare sau mai severe pentru certificarea semintei si de asemenea pentru examinarea semintei Comerciale. Aceste conditii si cerinte sunt stabilite in Anexa nr. 7.

 

Art. 8. - Autoritatea oficiala ia masuri pentru ca, descrierea genealogica a componentilor, care poate fi solicitata, daca amelioratorul o cere,  sa ramana confidentiala.

Art. 9- (1) Se iau masuri ca, pentru verificarea soiurilor, precum si pentru examinarea semintelor in vederea certificarii si examinarea semintei Comerciale, esantioanele sa fie prelevate oficial sau sub supraveghere oficiala  in conformitate cu metodele corespunzatoare. Esantionarea semintei in vederea controlului la comercializare, prevazuta in art. 22, trebuie efectuata oficial.

 (2) Cand esantionarea se efectueaza sub supraveghere oficiala prevazuta in alin. (1) trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte :

  a) esantionarea semintelor trebuie efectuata prin esantionorii care au fost acreditati pentru acest scop de catre autoritatea oficiala in conditiile de la lit. b), c) si d) din acest alineat. Aceasta esantionare trebuie sa se efectueze in conformitate cu metodele internationale in vigoare.

  b) esantionorul trebuie sa aiba calificari tehnice necesare obtinute in cursuri de instruire organizate in conditiile aplicabile celor pentru personalul oficial si trebuie confirmat prin examinari oficiale.

  c) esantionorii trebuie sa fie:

  i) persoane fizice independente;

  ii) persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale caror activitati nu implica productia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea sau comercializarea; sau

  iii) persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale caror activitati implica productia de samanta, recolta de samanta, prelucrarea sau comercializarea semintei;

 iv) in cazul referitor la pct. iii) de la lit.c) din acest alineat, esantionorul poate esantiona samanta numai din  loturile de samanta proprietate a angajatorului sau, in afara cazului in care exista un alt acord intre angajatorul sau, solicitantul de certificare a semintelor si autoritatea oficiala.

c)    performanta esantionorilor acreditati va fi supravegheata de

autoritatea oficiala. Cand se esantioneaza automat, trebuie strict respectat ca operatiunile sa corespunda procedurilor si sa fie  supravegheate oficial;

d)      e) in scopul supravegherii la care se refera lit. d) din acest alineat, o

proportie din loturile de samanta intrate pentru certificarea oficiala va fi esantionata-controlata de esantionori oficiali. Aceasta proportie va fi in principiu egal distribuita pentru persoanele fizice si juridice, posibil mai mare, cu samanta intrata pentru certificare, si speciile intrate, dar poate fi de asemenea orientata astfel incat sa elimine dubiile specifice. Aceasta proportie trebuie sa fie de cel putin 5%. Acest control al esantionarii nu se aplica esantionarii automate. Autoritatea oficiala va compara esantioanele de samanta prelevate oficial cu esantioanele acelorasi loturi de samanta prelevate sub supraveghere oficiala. 

f) autoritatea oficiala de certificare aplica regulile privind sanctiunile pentru incalcarea prevederilor nationale oficiale privind examinarea sub supraveghere oficiala. Sanctiunile prevazute trebuie sa fie efectiv proportionale si preventive. Sanctiunile pot include retragerea acreditarii prevazuta la lit. a) din acest alineat, daca autoritatea oficiala a constatat ca esantionorii acreditati, intentionat sau din neglijenta, au incalcat regulile oficiale de examinare. In acest caz autoritatea oficiala va lua masuri ca orice certificare a semintei  esantionate sa fie anulata, cu exceptia cazului cand se poate demonstra ca aceasta samanta, totusi, indeplineste toate cerintele relevante.

(3) Procedurile, conditiile si regulile privind acreditarea persoanelor pentru a esantiona seminte in vederea efectuarii testelor de laborator sub supraveghere oficiala in Romania sunt stabilite in Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 283/2002 din 8 iulie 2002 .

(4) In conformitate cu procedurile Comunitatii pot fi adoptate masuri suplimentare pentru efectuarea esantionarii  sub supraveghere oficiala.

(5) Pentru examinarea semintelor in vederea certificarii si a examinarii  semintei Comerciale, esantioanele  sunt prelevate din loturi omogene. Greutatea maxima a unui lot si greutatea minima a unui esantion sunt prevazute  in Anexa nr. 3.

Art. 10. – (1). Comercializarea semintei Baza, a semintei Certificate si a semintei Comerciale se efectueaza numai daca loturile sunt suficient               de omogene si in ambalaje sigilate, prevazute cu un sistem de sigilare si marcare, in conformitate cu art. 11 si 12.

(2) Autoritatea oficiala poate, pentru comercializarea unor cantitati mici de seminte catre utilizatorul final, sa prevada derogari de la dispozitiile alin. (1) in ceea ce priveste  ambalajul, sistemul de sigilare si marcare.

Art. 11.– (1) a) Ambalajele  semintei  Baza , a semintei Certificate  din toate categoriile si a semintei Comerciale, se sigileaza oficial sau sub supraveghere oficiala, in asa fel incat acestea sa nu poata fi deschise fara deteriorarea sistemului de sigilare sau fara ca eticheta oficiala prevazuta in art. 12  alin. (1) si ambalajul sa nu prezinte urmele deteriorarii acestora;

  b)In vederea asigurarii sigilarii, sistemul de sigilare trebuie sa fie prevazut cu eticheta oficiala sau prin aplicarea unui sigiliu oficial.

  c) Masurile prevazute la lit.b) din acest alineat nu mai sunt necesare in cazul unui sistem de sigilare de unica folosinta.

  d) In conformitate cu procedurile Comunitatii se poate stabili daca un anumit sistem de sigilare corespunde prevederilor din acest aliniat.

  (2). Ambalajele care au fost sigilate oficial sau sub supraveghere oficiala nu pot fi resigilate, o data sau de mai multe ori, decat oficial. Daca ambalajele au fost  resigilate, in acest caz se mentioneaza in special pe eticheta prevazuta in art. 12 alin. (1) , data ultimei  resigilarii si  autoritatea responsabila.  

  (3) a). Autoritatea oficiala poate prevedea exceptii de la alin. (1) in cazul ambalajelor mici inchise pe teritoriul sau. Conditiile privind acele exceptii pot fi determinate in conformitate cu procedurile Comunitatii.

  b) Sistemul de sigilare trebuie aprobat de autoritatea oficiala.

 Art. 12. - (1) Ambalajele cu samanta Baza, samanta Certificata din toate categoriile si samanta  Comerciala trebuie:

  a) sa fie prevazute cu o  eticheta oficiala exterioara care nu a mai fost anterior folosita si care satisface conditiile din Anexa nr. 4 si ale carei informatii sunt date in limba romana si eventual intr-o alta limba  oficiala  a Comunitatii. Culoarea etichetei oficiale este alba pentru samanta Baza, albastra pentru samanta Certificata din prima generatie dupa samanta Baza, rosie pentru samanta Certificata din generatiile urmatoare si maron pentru samanta Comerciala. Cand se folosesc etichetele cu capse sau urechiusa acestea se prind cu un sigiliu oficial. Daca, in cazul prevazut in art. 5 alin. (1) lit. a),  samanta Baza nu satisface conditiile din Anexa nr. 2 in ce priveste germinatia, acest fapt trebuie mentionat pe eticheta. Folosirea etichetelor adezive oficiale este autorizata.

  b) In conformitate cu procedurile Comunitatii, poate fi autorizata imprimarea de nesters, sub supraveghere oficiala, a informatiilor prescrise pe ambalaje in conformitate cu modelul de eticheta.  Prin Decizia Comisiei 97/125/EC din 24 ianuarie 1997 se autorizeaza imprimarea de nesters a informatiilor prescrise pe ambalajele de seminte de plante oleaginoase si textile, care se implementeaza prin acest ordin. 

Autoritatea oficiala autorizeaza ca imprimarea de nesters a informatiilor prescrise pe ambalajele cu seminte din speciile de oleaginoase si textile din categoria ,,samanta Baza’’ si ,,samanta Certificata din toate categoriile’’ sa se efectueze sub supraveghere oficiala, cu respectarea urmatoarelor conditii :

i) informatia prescrisa trebuie sa fie tiparita sau marcata de nesters pe ambalaj ;

ii) macheta si culoarea de imprimare sau marcare trebuie sa fie in conformitate cu modelul folosit pentru eticheta;

iii) informatiile prescrise, cel putin cele cerute in Anexa nr. 4, partea A, lit. (a) pct.(3) si (4) trebuie imprimate sau marcate cand esantioanele sunt prelevate in conformitate cu art. 9 alin. (5) din acest ordin, iar imprimarea sau marcarea efectuandu-se oficial sau sub supraveghere oficiala ;

iv) fiecare ambalaj va avea atribuit oficial un numar de serie individual care va fi imprimat sau marcat de nesters de catre firma de imprimare; aceasta firma va informa autoritatea de certificare de cantitatile de ambalaje editate, inclusiv numerele lor de serie ;

v) autoritatea de certificare va tine evidenta cantitatilor de seminte astfel marcate, inclusiv numarul si continutul ambalajelor fiecarui lot, ca si numarul inseriat prevazut la iv) de la lit.b) din acest alineat;

vi) documentele furnizorilor sunt obiect de supraveghere a autoritatii de certificare.

c) sa contina o notita oficiala de aceeasi culoare cu cea a etichetei,  cuprinzand un minimum de informatii  stabilite in Anexa nr.  4 pct. A sect.I lit. a) (4), (5) si (6) si , in cazul semintei Comerciale lit. (b) (2), (5) si (6). Notita va  fi redactata de asa maniera incat sa nu poata fi confundata cu eticheta oficiala prevazuta la alin. (1) lit. a). Notita nu este necesara daca informatiile  sunt imprimate de nesters pe ambalaj sau daca, in conformitate cu pervederile de la alin. (1) lit. a) se foloseste o eticheta oficiala adeziva sau o eticheta rezistenta la rupere.

d) In cazul semintei Certificate a asociatiilor varietale eticheta trebuie sa fie de culoare albastra barata pe diagonala cu o linie de culoare verde.

  (2) Autoritatea oficiala poate prevedea exceptii de la alin. (1) in cazul   ambalajelor mici, sigilate pe teritoriul sau. Conditiile pentru aplicarea acestor exceptii sunt determinate in conformitate cu procedurile Comunitatii.

  (3) Acest ordin nu afecteaza dreptul autoritatii oficiale sa ia masuri ca samanta de plante oleaginoase si textile, care este destinata altor scopuri decat cea pentru productia agricola, nu poate fi comercializata decat daca acest fapt este mentionat pe eticheta. 

Art. 13. - (1) In conformitate cu procedurile Comunitatii, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale poate sa solicite ca, in alte cazuri decat cele specificate in Directiva 2002/57/EC,  ambalajele semintei Baza , semintei Certificate din toate categoriile sau semintei Comerciale sa aiba o eticheta a furnizorului (care poate fi o eticheta separata de eticheta oficiala sau poate lua forma unor informatii ale furnizorului, imprimate direct pe ambalajul sau).

(2) Informatiile speciale care trebuie mentionate pe o astfel de eticheta sunt de asemenea stabilite in conformitate cu procedurile Comunitatii. 

Art. 14.  In cazul semintelor unui soi care a fost modificat genetic , orice eticheta sau document, oficial sau neoficial, care este aplicata sau  insoteste lotul de samanta, in conformitate cu dispozitiile acestui ordin, trebuie sa indice clar ca soiul a fost  modificat genetic.

Art.15.  Autoritatea oficiala ia masuri ca orice tratament chimic la samanta Baza, Certificata din toate categoriile sau Comerciala sa fie mentionat pe fiecare eticheta oficiala sau a furnizorului precum si  pe ambalaj sau in interiorul acestuia.

 

Art. 16. a) In  scopul gasirii celor mai bune alternative pentru inlocuirea anumitor prevederi din Directiva 2002/57/EC, se poate decide organizarea de  experimente  temporare in  conditiile specifice la nivelul Comunitatii  in conformitate cu procedurile Comunitatii.

b) In cadrul  experientelor in cauza, statele membre pot fi scutite de  anumite obligatii prevazute  in Directiva 2002/57/EC. Existenta acestor scutirii trebuie definita in functie de prevederile la  care se  aplica. Durata experimentului nu trebuie sa fie  mai mare de 7 ani. 

Art. 17. Samanata comercializata conform prevederilor Directivei 2002/57/EC,  nu este supusa, obligatoriu sau facultativ, nici unei restrictii  de comercializare privind caracteristicile, conditiile  de examinare, marcare  si sigilare, decat cele prevazute in Directiva 2002/57/EC sau in alte directive.

Art.18. In vederea comercializarii, in conformitate cu dispozitiile art. 4 lit.    (a), samanta generatiilor anterioare semintei Baza (denumita in continuare samantaPrebaza) trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  a) trebuie sa fie inspectata oficial de autoritatea competenta de certificare in conformitate cu prevederile aplicabile la certificarea semintei Baza ;

  b) trebuie sa fie ambalata in conformitate cu acest ordin ; si

  c) pe ambalaje trebuie aplicata o eticheta pe care se specifica cel putin urmatoarele informatii :

     i) autoritatea oficiala: Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor sau prescurtat INCS, Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semintelor si Materialului Saditor sau prescurtat ITCSMS sau Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor sau prescurtat LCCSMS  si Romania sau prescurtat RO,

  ii) numarul de referinta al lotului,

  iii) luna si anul inchiderii, sau

  iv) luna si anul ultimei esantionarii oficiale in vederea certificarii ;

  v) specia, indicata cel putin cu denumirea botanica, ce poate fi data sub forma prescurtata si fara numele autorilor, cu caractere latine,

  vi) soiul, indicat cel putin cu caractere latine,

  vii) mentiunea ,, samanta Prebaza’’,

  viii) numarul de generatii care precede samanta din categoria ,, samanta Certificata’’, sau ,,samanta Certificata din prima generatie’’.

  d) Eticheta trebuie sa fie de culoare alba,  barata pe diagonala cu o linie de culoare violet. 

Art. 19. (1). Statele membre prevad ca samanta de plante oleaginoase si textile:

a) care a fost produsa direct din samanta Baza sau din samanta Certificata prima generatie, certificata oficial fie in unul sau mai multe state membre, sau intr-o tara terta careia i s-a acordat echivalenta conform dispozitiilor din art. 20 alin. (1) lit. (b), sau produsa direct din incrucisarea semintei Baza certificata oficial intr-un stat membru cu samnata Baza certificata oficial in una din tarile terte in cauza, si

b) care a fost recoltata in alt stat membru, trebuie sa fie  certificata oficial,  la cerere si fara  sa aduca atingere dispozitiilor din Directiva 2002/53/CE, ca  samanta Certificata in oricare stat membru si  daca acea samanta a fost supusa unei inspectii in camp si satisface conditiile stabilite in Anexa nr. 1  pentru categoria respectiva si daca s-a constatat, cu ocazia unei examinari oficiale, ca sunt satisfacute conditiile stabilite in Anexa nr. 2 pentru aceeasi categorie.

  c) In cazul in care samanta a fost produsa direct din samanta certificata oficial din generatiile anterioare semintei Baza, statele membre pot de asemenea autoriza certificarea oficiala a acestora drept samanta Baza daca sunt satisfacute conditiile prevazute pentru aceasta categorie.

(2). Samanta de plante oleaginoase si textile care a fost recoltata in Comunitate  si care urmeaza sa fie certificata in conformitate cu alin. (1) trebuie sa fie:

a) ambalata si etichetata cu o eticheta oficiala care indeplineste conditiile din Anexa nr. 5 pct.A) si B), in conformitate cu dispozitiile art. 11 alin. (1) lit.a), si

b) insotita de un document oficial care indeplineste conditiile din Anexa nr. 5 pct.C).

c) Se poate renunta la prevederile de la lit. a) din acest alineat, referitoare la ambalare  si etichetare, daca autoritatile responsabile cu inspectia in camp, cele care intocmesc documentele pentru aceasta samanta necertificata final in vederea certificarii,  precum si cele responsabile pentru certificare sunt aceleasi, sau daca acestea se pun de acord cu aceasta exceptare.

(3).Samanta de plante oleaginoase si textile recoltata intr-o tara terta, la cerere, sa fie certificata oficial daca :

  a) samanta a fost  produsa direct din:

i) samanta Baza sau din samanta Certificata prima generatie, certificata oficial fie in unul sau mai multe state membre , fie intr-o tara terta careia i s-a acordat echivalenta conform dispozitiilor din art. 20 alin. (1) lit. (b), sau

ii) produsa direct din incrucisarea semintei Baza certificata oficial intr-un stat membru cu samanta Baza certificata oficial in una din tarile terte la care se refera pct.i) de la lit.a) din acest alineat.

  b) a fost supusa unei inspectii in camp si  satisface conditiile de echivalenta conform dispozitiilor din art. 20 alin. (1) lit. a) pentru categoria in cauza,

  c) cu ocazia unei examinari oficiale sunt satisfacute conditiile din Anexa nr. 2 pentru aceeasi categorie.

(4) A. Samanta din speciile de plante oleaginoase si textile poate fi comercializata ca asociatii varietale.

  B. Pentru  scopul de la lit.A:

  a) ,,asociatii varietale’’ inseamna o asociatie de samanta certificata a unui  hibrid specificat oficial ca  polenizator-dependent admis conform  Directivei 2002/53/EC,  cu samanta certificata a unuia sau mai multor polenizatori, similar admisi, si combinati mecanic in proportii determinate de persoane responsabile pentru mentinerea acestor componenti, aceste combinatii trebuie notificate autoritatii de certificare ;  

b) ,,hibrid polenizator –dependent’’ inseamna componentul mascul–steril in interiorul ,,asociatiei varietale’’ (componentul femel);

c) ,,polenizator’’ inseamna componentul care elibereaza polen in interiorul ,,asociatiei varietale’’(componentul mascul).

C. Samanta componentilor femel si mascul este folosita prin aplicarea unei substante pe suprafata ei , iar aceasta imbracaminte este de diferite culori.

Art. 20. (1) Consiliul, actionand prin majoritate calificata, la propunerea Comisiei, hotaraste daca:

  a) in cazul prevazut in art. 19 alin. (1), (2), (3),   inspectiile in camp efectuate intr-o tara terta satisfac conditiile din Anexa nr. 1;

  b) samanta de plante oleaginoase si textile recoltata intr-o tara terta prezinta aceleasi garantii in ceea ce priveste caracteristicile si masurile pentru examinare, pentru asigurarea identitatii, pentru marcare si control, si acestea sunt echivalente in aceasta privinta cu  samanta  care se recolteaza in Comunitate si corespunde prevederilor Directivei 2002/57/EC si acestui ordin.

(2) Alin. (1) trebuie de asemenea sa se aplice de oricare nou stat membru de la data aderarii lui pana la data intrarii in vigoare a legilor, reglementarilor sau prevederilor administrative necesare, care corespund Directivei 2002/57/EC.

Art. 21. (1) Pentru depasirea  unor dificultati temporare de aprovizionare generala cu samanta de Baza sau Certificata pe teritoriul Comunitatii si care nu se pot rezolva in alt mod, poate fi decis in conformitate cu procedurile Comunitatii, ca statele membre trebuie sa permita, pentru o perioada determinata , comercializarea pe intreg teritoriul Comunitatii a cantitatilor necesare, pentru depasirea dificultatilor de aprovizionare, de seminte dintr-o categorie supusa unor cerinte mai putin stricte, precum si a semintelor din soiuri care nu sunt incluse in Catalogul Comun al Soiurilor si Speciilor de Plante Agricole  sau in Catalogul national al unui stat membru.   

(2) Pentru o categorie de samanta a unui soi mentionat in cataloagele de mai sus, eticheta oficiala trebuie sa fie aceea prevazuta pentru categoria corespunzatoare. Pentru samanta soiurilor care nu sunt incluse in cataloagele mentionate mai sus,  eticheta oficiala este cea prevazuta pentru samanta Comerciala, de culoare maron, caz in care eticheta indica intotdeauna conditia ca samanta in cauza face parte dintr-o categorie supusa unor cerinte mai putin stricte.

(3) Regulile pentru aplicarea alin. (1) pot fi adoptate in conformitate cu procedurile Comunitatii.

Art. 22. (1) Autoritatea oficiala trebuie sa ia masuri ca samanta de plante oleaginoase si textile sa fie controlata oficial in cursul comercializarii, cel putin randomizat, pentru a verifica  conformitatea  cu cerintele din acest ordin.   

(2) a) Fara a aduce prejudicii liberei circulatii a semintelor pe teritoriul Comunitatii, autoritatea oficiala ia toate masurile necesare pentru a se asigura ca pe durata comercializarii cantitatilor mai mari de 2 kg, la semintele importate din tari terte, informatiile de mai jos sa fie furnizate :

i) specia ;

          ii) varietatea ;

          iii) categoria ; 

          iv) tara producatoare si autoritatea de control oficiala ;

          v) tara de expeditie;

          vi) importatorul ;

          vii) cantitatea de samanta.

b) Modalitatile de furnizare a informatiilor prevazute la lit.a) din acest alineat se pot stabili in conformitate cu procedurile Comunitatii.

(3) In scopul aplicarii prevederilor din alin. (2) samanta importata din tari terte trebuie sa fie insotita de un document al autoritatii responsabile din tara de producere sau tara de expediere. O copie a acestui document va fi prezentata imediat de importatorul din Romania la ITCSMS sau LCCSMS, dar inainte de comercializarea semintei. Contractul de import trebuie sa prevada conditia furnizarii documentului de catre exportator la expedierea semintelor.

Art. 23.  (1) Pe teritoriul Comunitatii se efectueaza teste si incercari comparative comunitare pentru post-controlul esantioanelor de samanta de plante oleaginoase si textile care se comercializeaza in conformitate cu prevederile Directivei 2002/57/EC, obligatoriu sau facultativ, si luate in timpul esantionarii.Testele comparative si incercarile pot include urmatoarele :

a) samanta recoltata in terte tari,

b) samanta corespunzatoare pentru agricultura organica (ecologica),

c) samanta comercializata in ceea ce priveste conservarea  ,,in situ’’ si sustinerea utilizarii resurselor genetice de plante.

(2) Testele comparative si incercarile contribuie la armonizarea metodelor tehnice de certificare si verifica satisfacerea conditiilor pe care samanta trebuie sa le indeplineasca.

(3). Comisia, in conformitate cu procedurile Comunitatii, ia masurile necesare pentru efectuarea testelor si incercarilor comparative. Comisia va informa Comitetul despre masurile tehnice pentru efectuarea testelor si incercarilor si despre rezultatele acestora.

(4). Comunitatea poate contribui financiar la realizarea testelor si incercarilor prevazute in alin. 1 si 2. Contributia financiara nu trebuie sa depaseasca valoarea alocata anual decisa de catre autoritatea bugetara.

(5).Testele si incercarile care pot beneficia de contributia financiara a Comunitatii, si detaliile regulilor pentru prevederile contributiei  financiare, sunt stabilite in conformitate cu procedurile Comunitatii.

(6). Testele si incercarile prevazute in alin. 1 si 2 pot fi indeplinite numai de autoritatile statului respectiv sau de persoane juridice care actioneaza sub responsabilitatea statului.

Art. 24. Modificarile care se fac la continutul anexelor ca urmare a dezvoltarii  cunostintelor stiintifice sau tehnice se stabilesc in conformitate cu procedurile Comunitatii.

Art. 25. (1) Comisia este asistata de  Comitetul Permanent pentru Seminte si Material de Inmultire pentru Agricultura, Horticultura si Silvicultura  instituit prin art.1 din Decizia Consiliului 66/399/CEE.

(2) In cazul cand se face trimitere la prezentul alineat, se aplica art. 4 si 7 din Decizia 1999/468/EC. Perioada prevazuta in art. 4 alin.(3) din Decizia Consiliului 1999/468/CE se stabileste la o luna.

(3) Comitetul adopta propriul regulament de procedura.

(4) Reprezentantul Romaniei in Comitetul Permanent pentru Seminte si Material pentru Agricultura, Horticultura si Silvicultura va  fi stabilit de catre Ministerul Agriculturii Padurilor si Dezvoltarii Rurale.

Art. 26. Sub rezerva tolerantelor stabilite in Anexa nr. 2 privind prezenta bolilor, a organismelor daunatoare si a vectorilor acestora, prezentul ordin nu aduce prejudicii prevederilor din legislatiile nationale bazata prin ratiuni de protectie a sanatatii si vietii oamenilor, animalelor sau plantelor sau de protectie a proprietatii industriale si comerciale.

Art. 27. (1) Se pot stabili conditii specifice, in conformitate cu procedurile Comunitaii, tinandu-se cont de dezvoltarea in domeniile urmatoare :

  a) conditii in care pot fi comercializate semintele tratate chimic;

  b) conditii in care pot fi comercializate semintele in ceea ce priveste conservarea ,,in situ’’ si sustinerea utilizarii resurselor genetice ale plantelor, inclusiv mixtura  de seminte care contine, de asemenea, speciile mentionate in art. 1 al Directivei 2002/53/CE, si care sunt asociate cu habitatele naturale si seminaturale si sunt amenintate de eroziune genetica;  

  c) conditii in  care semintele corespunzatoare pentru cultura organica (ecologica) pot fi comercializate. 

 (2) Conditiile specifice referitoare la alin. 1 lit. b) includ in special urmatoarele puncte :

  a) samanta  acestor specii trebuie sa aiba o provenienta cunoscuta si aprobata de autoritatea  responsabila in fiecare stat membru pentru comercializarea semintelor in zone detreminate ;

  b) restrictii cantitative corespunzatoare.

Art. 28. Pe baza unei cereri care se examineaza in conformitate cu procedura prevazuta in art. 25 alin. (2), Romania poate fi scutita total sau partial de obligatia de a aplica prevederile Directivei 2002/57/EC, cu exceptia art.17 :

a)    in ceea ce priveste urmatoarea specie: sofran;

b)    in ceea ce priveste alte specii care in mod normal nu se reproduc

sau se comercializeaza in propriul teritoriu.

Art. 29. INCS va comunica Comisiei textul prevederilor de drept intern pe care le adopta in domeniul reglementat de Directiva 2002/ 57/EC.

Comisia informeaza celelalte state membre cu privire la aceasta.

Art. 30. Comisia prezinta o evaluare detaliata privind simplificarea procedurilor de certificare instituita de art. 5 din Directiva 98/96/EC. Aceasta evaluare vizeaza in special consecintele posibile asupra calitatii semintelor.

Art. 31. - (1) a) Anexa nr. 1 si  Anexa nr. 2.2 a Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 350 din 2 august 2002 se abroga la data intrarii in vigoare a acestui ordin.

b) Prin derogare de la prevederile de la lit.a) din acest alineat, semintele din recolta anului 2005 si a celor provenite din culturile infiintate in toamna anului 2005, precum si cele din stocul anilor anteriori, pot fi certificate conform prevederilor Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 350/2002 si comercializate pana la data de 31 decembrie 2006.

(2) Referirile  ‘’Comunitate ’’ si  ‘’state membre’’ vor avea intelesul de ‘’Romania’’ de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin pana la data aderarii la Comunitate, in cuprinsul articolelor :  1 alin. (2), 2 alin. (4), 5 alin. (2 si 3), 12 alin. (1), 13 alin.(1), art.19, art. 20, art. 21 si art. 22 ;

(3) Prevederile cu referire la ,,procedurile Comunitatii’’ si ,,statele membre’’ din cuprinsul articolelor : 2 alin. (1) a), 2 alin. (2 si 3 lit. a) si  b), 9 alin. (4), 11 alin. (1) lit.c), 11 alin. (3) lit. a), 13 alin. (2), 16, 23, 24, 25 alin. (1) , (2) si (3), 27, 28, 29 si 30, si  Anexa nr. 4 pct.A lit. a) si b) si Anexa nr. 5 pct. A, se  aplica din data aderarii Romaniei la Comunitate.

(4) Anexele nr.1 - 8 fac parte integranta din prezentul ordin.

 

Art. 32. Prevederile acestui ordin se adreseaza Inspectiei Nationale pentru Calitatea Semintelor din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Laboratorului Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului  Saditor, inspectoratelor teritoriale pentru calitatea semintelor si materialului saditor si, dupa caz, autoritatilor oficiale fitosanitare, precum si persoanelor fizice si juridice implicate si/sau  inregistrate pentru producerea, prelucrarea si comercializarea semintelor de oleaginoase si textile, care vor aplica prevederile prezentului ordin.

Art. 33. Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I si intra in vigoare in termen de 30 zile de la publicare.   

 

MINISTRU,

Gheorghe FLUTUR

 

Anexa nr. 1 - 7

Anexa nr. 8